wtorek, 16 czerwca 2009

Unieważnienie postępowania

Zob. Internetowy Informator Prawny

PRZESŁANKI I TRYB UNIEWAŻNIENIA POSTĘPOWANIA O ZAMÓWIENIE PUBLICZNE, CZYNNOŚCI ZAMAWIAJĄCEGO ZWIĄZANE Z DOKONANIEM TEJ CZYNNOŚCI

Zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli:

  • nie złożono żadnej oferty niepodlegającej odrzuceniu albo nie wpłynął żaden wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu od wykonawcy niepodlegającego wykluczeniu
  • w postępowaniu prowadzonym w trybie zapytania o cenę nie złożono co najmniej 2 ofert niepodlegających odrzuceniu.
  • w postępowaniu prowadzonym w trybie licytacji elektronicznej wpłynęły mniej niż 2 wnioski o dopuszczenie do udziału w licytacji elektronicznej albo nie zostały złożone oferty przez co najmniej 2 wykonawców niepodlegających wykluczeniu.
  • cena najkorzystniejszej oferty przewyższa kwotę, którą zamawiający może przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia;
  • zostały złożone oferty dodatkowe o takiej samej cenie; (chodzi o składanie ofert dodatkowych tylko wtedy gdy jedynym kryterium wyboru jest cena. Oferty dodatkowe można złożyć tylko raz. Jeżeli cena ofert dodatkowych jest ponownie taka sama należy unieważnić postępowanie),
  • wystąpiła istotna zmiana okoliczności powodująca, że prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć;
  • postępowanie obarczone jest wadą uniemożliwiającą zawarcie ważnej umowy w sprawie zamówienia publicznego.

    Zasadniczo kompetencja do unieważnienie postępowania została zastrzeżona przez art. 94 dla Zamawiającego. Jednakże, zgodnie z uchwałą Sądu Najwyższego z dnia 27 stycznia 2005 r. (sygn. akt III CZP 78/04), w przypadku stwierdzenia z urzędu okoliczności objętej art. 93 ust. 1 postępowanie może unieważnić również Zespół Arbitrów, rozpatrujący odwołanie od oddalenia lub odrzucenia protestu, a także Sąd Okręgowy, rozpatrujący skargę na wyrok zespołu arbitrów. Prawa takiego nie posiada natomiast Prezes Urzędu w wyniku podjętych czynności kontrolnych. Może on co najwyżej (zgodnie ze szczegółowymi kompetencjami) zalecić zamawiającemu unieważnienie postępowania.

    O unieważnieniu postępowania o udzielenie zamówienia zamawiający zawiadamia równocześnie wszystkich wykonawców, którzy:

    1)    ubiegali się o udzielenie zamówienia - w przypadku unieważnienia postępowania przed upływem terminu składania ofert,

    2)    złożyli oferty - w przypadku unieważnienia postępowania po upływie terminu składania ofert

    - podając uzasadnienie faktyczne i prawne.

    Jeśli postępowanie zostało unieważnione z przyczyn leżących po stronie zamawiającego i miało to miejsce już po złożeniu ofert przez wykonawców, tym spośród nich, którzy złożyli oferty prawidłowe przysługuje roszczenie o zwrot uzasadnionych kosztów uczestnictwa w postępowaniu. Zwrot ten nie przysługuje więc wykonawcom, którzy nawet gdyby postępowanie nie zostało unieważnione z powodów formalnych, nie mieliby szans na uzyskanie zamówienia, gdyż albo ich oferty byłyby odrzucone, albo zostaliby wykluczeni z postępowania (ofertę wykonawcy wykluczonego uznaje się za odrzuconą). Roszczenie o zwrot takich kosztów powinno być kierowane do zamawiającego, a w przypadku jego nieuznania - do sądu powszechnego. W sprawach tych nie jest właściwy Zespół Arbitrów.

    W przypadku unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia zamawiający na wniosek wykonawcy, który ubiegał się o udzielenie zamówienia, zawiadamia o wszczęciu kolejnego postępowania, które dot. tego samego przedmiotu zamówienia lub obejmuje ten sam przedmiot zamówienia.

    Zob. Zamówienia Publiczne na Forum

    Linki sponsorowane


    RADCA PRAWNY
    Obsługa prawna firm

    tel. 503-300-503
    www.matysiak-radcaprawny.pl