Zob. Internetowy Informator Prawny
STATUS, KOMPETENCJE PREZESA URZĘDU ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH ORAZ TRYB I ZAKRES JEGO INGERENCJI W POSTĘPOWANIACH O ZAMÓWIENIA PUBLICZNE, CHARAKTER PODEJMOWANYCH DEC.
STATUS PREZESA UZP
- jest centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach zamówień publicznych, powoływany, nadzorowany i odwoływany przez Premiera spośród osób należących do państwowego zasobu kadrowego.
- organem doradczo - opiniodawczym Prezesa Urzędu jest Rada Zamówień Publicznych. Członków Rady powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów (10–15 osób) spośród kandydatów zgłoszonych m. in. przez kluby parlamentarne, ogólnokrajowe organizacje samorządu terytorialnego oraz ogólnokrajowe organizacje przedsiębiorców.
KOMPETENCJE
1) opracowuje projekty aktów normatywnych dot. zamówień;
2) podejmuje rozstrzygnięcia w indywidualnych sprawach przewidzianych ustawą;
3) wydaje w formie elektronicznej Biuletyn Zamówień Publicznych, w którym zamieszczane są ogłoszenia przewidziane ustawą;
4) (uchylony);
5) prowadzi i ogłasza na stronie internetowej Urzędu listę organizacji uprawnionych do wnoszenia środków ochrony prawnej;
6) zapewnia funkcjonowanie systemu środków ochrony prawnej;
7) opracowuje programy szkoleń, organizuje oraz inspiruje szkolenia z zakresu zamówień;
8) przygotowuje i upowszechnia przykładowe kryteria oceny merytorycznego poziomu szkoleń;
9) (uchylony);
10) upowszechnia przykładowe wzory umów w sprawach zamówień publicznych, regulaminów oraz innych dokumentów stosowanych przy udzielaniu zamówień;
11) czuwa nad przestrzeganiem zasad systemu zamówień, w szczególności dokonuje kontroli procesu udzielania zamówień w zakresie przewidzianym ustawą;
12) upowszechnia zasady etyki zawodowej osób wykonujących zadania w systemie zamówień;
13) dąży do zapewnienia jednolitego stosowania przepisów o zamówieniach, przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów oraz Trybunału Konstytucyjnego, w szczególności upowszechnia orzeczenia Krajowej Izby Odwoławczej, sądów oraz Trybunału Konstytucyjnego dot. zamówień;
14) prowadzi współpracę międzynarodową w sprawach związanych z zamówieniami;
15) dokonuje analiz funkcjonowania systemu zamówień;
16) opracowuje i przedstawia Radzie Ministrów oraz Komisji Europejskiej roczne sprawozdania o funkcjonowaniu systemu zamówień;
17) przedstawia Prezesowi Rady Ministrów roczną informację o działaniu Krajowej Izby Odwoławczej, uwzględniającą problemy wynikające z rzecznictwa;
18) zgłasza kandydatów na Prezesa i wiceprezesa Krajowej Izby Odwoławczej;
19) zgłasza wniosek o powołanie rzecznika dyscyplinarnego Krajowej Izby Odwoławczej;
20) prowadzi działania związane z informatyzacją systemu zamówień publicznych.
INGERENCJA PREZESA W POSTĘPOWANIE O ZAMÓWIENIA PUBLICZNE
Prezes Urzędu przeprowadza (w siedzibie Urzędu) kontrolę udzielania zamówień, celem której jest sprawdzenie zgodności postępowania o udzielenie zamówienia z przepisami ustawy.
Kontrolę, tą przeprowadza się także na wniosek instytucji zarządzającej, o której mowa w przepisach o Narodowym Planie Rozwoju, w przepisach o zasadach prowadzenia polityki rozwoju lub w przepisach o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Wszczęcie kontroli następuje przez doręczenie zamawiającemu żądania przekazania kopii dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia potwierdzonej za zgodność z oryginałem przez kierownika zamawiającego, z uwzględnieniem kwestii związanych z kontrolą uprzednią w przypadku dostaw lub usług pow. 10 mln euro)
Prezes Urzędu w ramach kontroli może:
a) żądać od kierownika zamawiającego niezwłocznego przekazania kopii dokumentów związanych z postępowaniem o udzielenie zamówienia potwierdzonych za zgodność z oryginałem przez kierownika zamawiającego.
b) żądać od kierownika zamawiającego oraz od pracowników zamawiającego udzielenia, w terminie przez niego wyznaczonym, pisemnych wyjaśnień w sprawach dot. przedmiotu kontroli.
c) zasięgnąć w razie konieczności opinii biegłych.
Prezes Urzędu może również przeprowadzać kontrolę udzielanych zamówień przed zawarciem umowy (kontrola uprzednia).
Prezes Urzędu obligatoryjnie przeprowadza kontrolę uprzednią, jeżeli wartość zamówienia albo umowy ramowej dla:
1) robót budowlanych - jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 20.000.000 euro;
2) dostaw lub usług - jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 10.000.000 euro.
(W tym przypadku, niezwłocznie po wyborze najkorzystniejszej oferty, a jeżeli wniesiono protest na wybór najkorzystniejszej oferty po ostatecznym rozstrzygnięciu protestu, a przed zawarciem umowy, zamawiający przekazuje Prezesowi Urzędu kopie dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia potwierdzone za zgodność z oryginałem przez kierownika zamawiającego, w celu przeprowadzenia kontroli uprzedniej. W przypadku udzielania zamówienia w częściach, jeżeli wartość poszczególnych części zamówienia jest mniejsza Prezes Urzędu może odstąpić od przeprowadzenia kontroli uprzedniej, informując o tym zamawiającego niezwłocznie po otrzymaniu kopii dokumentacji.)
Zakończeniem kontroli uprzedniej jest doręczenie zaleceń pokontrolnych lub informacji o wyniku kontroli wskazujących na:
1) obowiązek unieważnienia postępowania z uwagi na stwierdzenie naruszeń z art. 146;
2) obowiązek usunięcia stwierdzonych naruszeń;
3) brak naruszeń albo stwierdzenie naruszeń, które nie miały wpływu na wynik postępowania o udzielenie zamówienia.
Prezes Urzędu może przeprowadzić kontrolę udzielonego zamówienia w terminie 4 lat od dnia jego udzielenia (kontrola następcza).
W przypadku ujawnienia naruszenia przepisów ustawy Prezes Urzędu może:
1) zawiadomić właściwego rzecznika dyscypliny finansów publicznych o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych lub wystąpić z wnioskiem o ukaranie za naruszenie dyscypliny finansów publicznych do właściwej komisji orzekającej;
2) nałożyć karę pieniężną, o której mowa w dziale VII;
3) wystąpić do sądu o stwierdzenie nieważności umowy w całości lub w części.
Zob. Zamówienia Publiczne na Forum
Linki sponsorowane
RADCA PRAWNY
Obsługa prawna firm