Zob. Internetowy Informator Prawny
PODSTAWOWE CECHY UMOWY O WYKONANIE ZAMÓWIENIA PUBLICZNEGO (RÓŻNICE W STOSUNKU DO UMÓW ZAWIERANYCH W OBROCIE POWSZECHNYM).
Umowa w sprawie zamówienia publicznego jest umową:
- odpłatną,
- zawierana między zamawiającym a wykonawcą,
- której przedmiotem jest dostawa, usługa lub roboty budowlane.
Cechy charakterystyczne umowy w sprawie zamówienia publicznego:
- strony umowy – zamawiający i wykonawca.
- forma pisemna - pod rygorem nieważności, chyba że przepisy szczególne wymagają formy szczególnej (np. formy aktu notarialnego)
- jawność - stosownie do ustawy o dostępie do informacji publicznej, z której wynika, że dostęp do informacji ma każda osoba bez konieczności wykazywania się interesem prawnym lub faktycznym w uzyskaniu tej informacji
- zakaz zmian umowy w stosunku do treści oferty - chyba że konieczność wprowadzenia zmian wynika z okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy lub zmiany te są korzystne dla zamawiającego,
- przedmiot umowy – tożsamy ze zobowiązaniem zawartym w ofercie i treścią specyfikacji:
- dostawa;
- usługa ;
- roboty budowlane.
- odpłatność, odpłatnością może być pr. eksploatacji obiektu budowlanego (przy koncesji na roboty budowlane) , odpłatnymi są także umowy barterowe,
- termin
- umowę zawiera się na czas oznaczony (z pewnymi wyjątkami),
- dopuszczalne jest zawarcie umowy na czas nieoznaczony w przypadku – dostawy wody za pomocą sieci lub odprowadzanie ścieków do sieci wodno - kanalizacyjnej, energii elektrycznej z sieci elektroenergetycznej, gazu z sieci gazowej, ciepła z sieci ciepłowniczej, licencji na oprogramowanie komputerowe),
- w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych zamawiający może zawrzeć umowę na okres dłuższy niż 4 lata, jeżeli wykonanie zamówienia w dłuższym okresie spowoduje oszczędności kosztów realizacji zamówienia w stosunku do okresu czteroletniego lub jest to uzasadnione zdolnościami płatniczymi zamawiającego lub zakresem planowanych nakładów oraz okresem niezbędnym do ich spłaty,
- jeżeli wartość zamówienia w przedmiocie świadczeń okresowych lub ciągłych jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp, zamawiający ma obowiązek zawiadomienia Prezesa UZP o zamiarze zawarcia takiej umowy w terminie 3 dni od dnia wszczęcia takiego postępowania wraz z podaniem uzasadnienia faktycznego i prawnego.
- Zawiadomienia Prezesa UZP nie stosuje się w przypadku umów: kredytu, pożyczki, koncesji oraz rachunku bankowego i ubezpieczenia, w tych 2 ostatnich przypadkach jeżeli okres umowy nie przekracza 5 lat
- szczególne pr. odstąpienia od umowy przez zamawiającego, w przypadku, gdy zaistnieje istotna zmiana okoliczności powodująca, że wykonanie umowy nie leży w interesie publicznym, czego nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy. Zamawiający może odstąpić od umowy w terminie 30 dni od powzięcia wiadomości o wskazanych wyżej okolicznościach.
Umowa jest nieważna z zastrzeżeniem odrębnych przepisów w następujących przypadkach:
- ogłoszenie o zamówieniu nie zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych albo opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, chyba że z przepisów ustawy nie wynika taki obowiązek;
- zamawiający udzielił zamówienia bez uzyskania wymaganej dec. administracyjnej, w szczególności zawarł umowę bez wymaganej zgody przed ostatecznym rozstrzygnięciem protestu;
- zamawiający zawarł umowę przed zakończeniem kontroli, o której mowa w art. 167;
- zamawiający zawarł umowę przed upływem terminu do wszczęcia kontroli, o której mowa w art. 167;
- zamawiający dokonał wyboru oferty z rażącym naruszeniem ustawy;
- w postępowaniu o udzielenie zamówienia doszło do naruszenia przepisów określonych w ustawie, które miało wpływ na wynik tego postępowania,
- zamawiający zawarł umowę przed upływem 7 dni od dnia przekazania zawiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty.
Umowa o zamówienie publiczne jest także nieważna w części wykraczającej poza określenie przedmiotu zamówienia zawarte w siwz.
Zamawiający może żądać, a przy przekroczeniu określonych progów wartości zamówienia żąda, od wykonawcy zabezpieczenia należytego wykonania umowy. Zabezpieczenie służy pokryciu roszczeń z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy. Jeżeli wykonawca jest jednocześnie gwarantem, zabezpieczenie służy także pokryciu roszczeń z tytułu gwarancji jakości.
Do umów w sprawie zamówienia publicznego stosuje się przepisy kodeksu cywilnego, jeżeli przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych nie stanowią inaczej.
Podstawowymi cechami odróżniającymi umowy w sprawie zamówienia publicznego od umów zawieranych w obrocie powszechnym bez rygoru zamówień publicznych są wskazane wyżej zasady zmiany umowy, odstępowania od umowy oraz jej zawierania i terminu, na jaki może zostać zawarta, ale także sposób określenia przedmiotu umowy, stron, jawność, przesłanki nieważności.
Zob. Zamówienia Publiczne na Forum
Linki sponsorowane
RADCA PRAWNY
Obsługa prawna firm