poniedziałek, 15 czerwca 2009

Ocena i wybór oferty

Zob. Internetowy Informator Prawny

OCENA OFERT, WYBÓR NAJKORZYSTNIEJSZEJ OFERTY ORAZ DALSZE CZYNNOŚCI ZAMAWIAJACEGO W POSTĘPOWANIU O ZAMÓWIENIE PUBLICZNE.

Ocena ofert = na podstawie kryteriów określonych w specyfikacji (SIWZ).

Kryterium oceny jest = cena albo cena i inne kryteria dot. do przedmiotu zamówienia, w szczególności:

  • jakość,
  • funkcjonalność,
  • parametry techniczne,
  • zastosowanie najlepszych dostępnych technologii w zakresie oddziaływania na środowisko,
  • koszty eksploatacji,
  • serwis,
  • termin wykonania zamówienia.

Kryteria nie mogą dotyczyć właściwości wykonawcy, a w szczególności jego wiarygodności ekonomicznej, technicznej lub finansowej (wyjątek niektóre usługi np. hotelarskie, restauracyjne, prawnicze, szkoleniowe, edukacyjne).

Dokonując oceny ofert Zamawiający może stwierdzić, że

Oferta zawiera rażąco niską cenę = zamawiający zwraca się do wykonawcy o udzielenie w określonym terminie wyjaśnień dot. elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny.

Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli:

  • jest niezgodna z ustawą,
  • jej treść nie odpowiada treści siwz,
  • jej złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji,
  • zawiera rażąco niską cenę,
  • została złożona przez wykonawcę wykluczonego z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub niezaproszonego do składania ofert,
  • zawiera omyłki rachunkowe w obliczeniu ceny, których nie można poprawić na podstawie art. 88, lub błędy w obliczeniu ceny,
  • jest nieważna na podstawie odrębnych przepisów.

Najkorzystniejsza oferta = oferta, która przedstawia:

  • najkorzystniejszy bilans ceny i innych kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia publicznego,
  • albo ofertę z najniższą ceną,
  • a w przypadku zamówień publicznych w zakresie działalności twórczej lub naukowej, których przedmiotu nie można z góry opisać w sposób jednoznaczny i wyczerpujący – ofertę, która przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny i innych kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia publicznego.

Jeżeli nie można wybrać oferty najkorzystniejszej z uwagi na to, że dwie lub więcej ofert przedstawia taki sam bilans ceny i innych kryteriów oceny ofert, zamawiający spośród tych ofert wybiera ofertę z niższą ceną.

Jeżeli w postępowaniu o udzielenie zamówienia, w którym jedynym kryterium oceny ofert jest cena, nie można dokonać wyboru oferty najkorzystniejszej ze względu na to, że zostały złożone oferty o takiej samej cenie, zamawiający wzywa wykonawców, którzy złożyli te oferty, do złożenia w terminie określonym przez zamawiającego ofert dodatkowych. W ofertach dodatkowych wykonawcy nie mogą zaoferować cen wyższych niż w ofertach pierwotnych.

Dalsze czynności Zamawiającego następujące po dokonaniu wyboru najkorzystniejszej oferty:

Zawiadomienie o wyborze oferty

O wyborze oferty zamawiający zawiadamia niezwłocznie wykonawców, którzy ubiegali się
o udzielenie zamówienia, podając nazwę (firmę) i adres wykonawcy, którego ofertę wybrano i uzasadnienie wyboru, a także streszczenie oceny i porównania złożonych ofert z punktacją. Zamieszcza także ww. informacje na stronie internetowej i w miejscu publicznie dostępnym.

Zawarcie umowy

Zamawiający zawiera umowę w sprawie zamówienia publicznego w terminie nie krótszym niż 7 dni od dnia przekazania zawiadomienia o wyborze oferty, nie później jednak niż przed upływem terminu związania ofertą. Czas ten przeznaczony jest dla wykonawców, których oferta nie została wybrana, na zapoznanie się z dokumentami oraz ewentualne wniesienie protestu. W przypadku wniesienia chociażby jednego protestu, aż do jego ostatecznego rozstrzygnięcia zamawiający nie może zawrzeć umowy.

Jeżeli wykonawca, którego oferta została wybrana, uchyla się od zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego lub nie wnosi wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy, zamawiający wybiera ofertę najkorzystniejszą spośród pozostałych ofert, bez przeprowadzania ich ponownej oceny, chyba że zachodzą przesłanki, o których mowa w art. 93 ust. 1 tj. przesłanki do unieważnienia postępowania.

Ogłoszenie o udzieleniu zamówienia,

Jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp, niezwłocznie po zawarciu umowy zamawiający zamieszcza ogłoszenie o udzieleniu zamówienia w Biuletynie Zamówień Publicznych, jeżeli wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp, niezwłocznie po zawarciu umowy w sprawie zamówienia publicznego zamawiający przekazuje ogłoszenie o udzieleniu zamówienia Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich.

Protokół z postępowania

Zamawiający jest obowiązany w toku całego postępowania sporządzać protokół z postępowania, zgodnie z określonymi wzorami. Oferty, opinie biegłych, oświadczenia, informacja z zebrania (art. 38 ust.3), zawiadomienia, wnioski, inne dokumenty i informacje składane przez zamawiającego i wykonawców oraz umowa w sprawie zamówienia publicznego stanowią załączniki do protokołu. Zamawiający przechowuje protokół wraz z załącznikami przez okres 4 lat od dnia zakończenia postępowania o udzielenie zamówienia, w sposób gwarantujący jego nienaruszalność.

Zob. Zamówienia Publiczne na Forum

Linki sponsorowane


RADCA PRAWNY
Obsługa prawna firm

tel. 503-300-503
www.matysiak-radcaprawny.pl