poniedziałek, 15 czerwca 2009

Mechanizmy kontroli

Zob. Internetowy Informator Prawny

MECHANIZMY KONTROLI W POSTĘPOWANIU O ZAMÓWIENIA PUBLICZNE

RODZAJE KONTROLI

I/ UPRZEDNIA

  • kontrola udzielanych zamówień przed zawarciem umowy,
  • kontrola obligatoryjna gdy wartość zam. powyżej kwot bazowych.
  • kontrola fakultatywna, poniżej kwot bazowych.

    Wszczęcie kontroli uprzedniej:

    następuje nie później niż w terminie 7 dni od dnia przekazania Prezesowi UZP informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty. W przypadku wniesienia protestu po wszczęciu kontroli uprzedniej Prezes UZP wstrzymuje jej wykonanie do czasu ostatecznego rozstrzygnięcia protestu. W przypadku wszczęcia kontroli uprzedniej, aż do jej zakończenia, nie można zawrzeć umowy, wszczęcie kontroli uprzedniej zawiesza bieg terminu związania ofertą do dnia całkowitego usunięcia zastrzeżeń. O zawieszeniu biegu terminu związania ofertą zamawiający informuje niezwłocznie uczestników postępowania. Za ostateczne rozpatrzenie zastrzeżeń przyjmuje się Œupływ terminu na ich wniesienie oraz doręczenie uchwały KIO.

    Zakończenie kontroli uprzedniej stanowi doręczenie zaleceń pokontrolnych lub informacji z wyniku kontroli wskazujących na:

  • obowiązek unieważnienia postęp. z uwagi na istnienie którejkolwiek z przyczyn nieważności umowy,
  • obowiązek usunięcia stwierdzonych naruszeń,
  • brak naruszeń albo stwierdzenie naruszeń, które nie miały wpływu na wynik postępowania o udzielenie zamówienia.

    Kierownik Zamawiającego może zgłosić zastrzeżenia do wyników pokontrolnych i ich skutków.

    II/ NASTĘPCZA

  • kontrola udzielonego zamówienia w terminie 4 lat od dnia jego udzielenia,
  • kontrola następcza jest fakultatywna,
  • Po zakończeniu kontroli następczej Prezes UZP przesyła kontrolowanemu informację o wyniku kontroli następczej zawierającą: Œokreślenie przedmiotu zamówienia, które było przedmiotem kontroli; informację o stwierdzeniu naruszeń lub ich braku.

    Oba rodzaje kontroli przeprowadzane są przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych w siedzibie Urzędu, a ich celem jest sprawdzenie zgodności postępowania o udzielenie zamówienia z przepisami ustawy.

    UPRAWNIONE INSTYTUCJE:

    PREZES UZP Œprzeprowadza oba rodzaje kontrolimoże żądać od kierownika zamawiającego dokumentów potwierdzonych za zgodność oraz pisemnych wyjaśnieńŽmoże zasięgać opinii biegłychwstrzymuje wykonanie kontroli uprzedniej w sytuacji, gdy wniesiono protest po jej rozpoczęciudoręcza zalecenia pokontrolne i informacje o wyniku kontroliinformuje zamawiającego, gdy kontrola ma szczególnie skomplikowany charakterrozpatruje zastrzeżenia zgłoszone przez kierownika zamawiającego po otrzymaniu zaleceń pokontrolnych, a w przypadku ich nieuwzględnienia przekazuje je do zaopiniowania KIO informuje kierownika zamawiającego o ostatecznym rozpatrzeniu zastrzeżeń,

    Prezes Urzędu przeprowadza też kontrole na wniosek instytucji zarządzającej, o której mowa w przepisach o Narodowym Planie Rozwoju.

    Krajowa Izba Odwoławcza -jej opinia w sprawie zastrzeżeń Œwydawana jest w formie uchwały przez trzyosobowy skład Žw terminie 15 dni od przekazania zastrzeżeń przez Prezesa ZP.

    KONSEKWENCJE UJAWNIONYCH NIEPRAWIDŁOWOŚCI

    W przypadku ujawnienia naruszenia przepisów ustawy Prezes Urzędu ZP może:

  • zawiadomić właściwego rzecznika dyscypliny finansów publicznych o naruszeniu dyscypliny f.p. lub wystąpić z wnioskiem o ukaranie za naruszenie dyscypliny f.p. do właściwej komisji orzekającej,
  • nałożyć karę pieniężną (jej wysokość zależy od wartości zamówienia, nakładana w drodze dec. adm.),
  • wystąpić do sądu o stwierdzenie nieważności umowy w całości lub w części.

    Zob. Zamówienia Publiczne na Forum

    Linki sponsorowane


    RADCA PRAWNY
    Obsługa prawna firm

    tel. 503-300-503
    www.matysiak-radcaprawny.pl