Zob. Internetowy Informator Prawny
MECHANIZMY KONTROLI W POSTĘPOWANIU O ZAMÓWIENIA PUBLICZNE
RODZAJE KONTROLI
I/ UPRZEDNIA
- kontrola udzielanych zamówień przed zawarciem umowy,
- kontrola obligatoryjna gdy wartość zam. powyżej kwot bazowych.
- kontrola fakultatywna, poniżej kwot bazowych.
Wszczęcie kontroli uprzedniej:
następuje nie później niż w terminie 7 dni od dnia przekazania Prezesowi UZP informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty. W przypadku wniesienia protestu po wszczęciu kontroli uprzedniej Prezes UZP wstrzymuje jej wykonanie do czasu ostatecznego rozstrzygnięcia protestu. W przypadku wszczęcia kontroli uprzedniej, aż do jej zakończenia, nie można zawrzeć umowy, wszczęcie kontroli uprzedniej zawiesza bieg terminu związania ofertą do dnia całkowitego usunięcia zastrzeżeń. O zawieszeniu biegu terminu związania ofertą zamawiający informuje niezwłocznie uczestników postępowania. Za ostateczne rozpatrzenie zastrzeżeń przyjmuje się upływ terminu na ich wniesienie oraz doręczenie uchwały KIO.
Zakończenie kontroli uprzedniej stanowi doręczenie zaleceń pokontrolnych lub informacji z wyniku kontroli wskazujących na:
- obowiązek unieważnienia postęp. z uwagi na istnienie którejkolwiek z przyczyn nieważności umowy,
- obowiązek usunięcia stwierdzonych naruszeń,
- brak naruszeń albo stwierdzenie naruszeń, które nie miały wpływu na wynik postępowania o udzielenie zamówienia.
Kierownik Zamawiającego może zgłosić zastrzeżenia do wyników pokontrolnych i ich skutków.
II/ NASTĘPCZA
- kontrola udzielonego zamówienia w terminie 4 lat od dnia jego udzielenia,
- kontrola następcza jest fakultatywna,
- Po zakończeniu kontroli następczej Prezes UZP przesyła kontrolowanemu informację o wyniku kontroli następczej zawierającą: określenie przedmiotu zamówienia, które było przedmiotem kontroli; informację o stwierdzeniu naruszeń lub ich braku.
Oba rodzaje kontroli przeprowadzane są przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych w siedzibie Urzędu, a ich celem jest sprawdzenie zgodności postępowania o udzielenie zamówienia z przepisami ustawy.
UPRAWNIONE INSTYTUCJE:
PREZES UZP przeprowadza oba rodzaje kontrolimoże żądać od kierownika zamawiającego dokumentów potwierdzonych za zgodność oraz pisemnych wyjaśnieńmoże zasięgać opinii biegłychwstrzymuje wykonanie kontroli uprzedniej w sytuacji, gdy wniesiono protest po jej rozpoczęciudoręcza zalecenia pokontrolne i informacje o wyniku kontroliinformuje zamawiającego, gdy kontrola ma szczególnie skomplikowany charakterrozpatruje zastrzeżenia zgłoszone przez kierownika zamawiającego po otrzymaniu zaleceń pokontrolnych, a w przypadku ich nieuwzględnienia przekazuje je do zaopiniowania KIO informuje kierownika zamawiającego o ostatecznym rozpatrzeniu zastrzeżeń,
Prezes Urzędu przeprowadza też kontrole na wniosek instytucji zarządzającej, o której mowa w przepisach o Narodowym Planie Rozwoju.
Krajowa Izba Odwoławcza -jej opinia w sprawie zastrzeżeń wydawana jest w formie uchwały przez trzyosobowy skład w terminie 15 dni od przekazania zastrzeżeń przez Prezesa ZP.
KONSEKWENCJE UJAWNIONYCH NIEPRAWIDŁOWOŚCI
W przypadku ujawnienia naruszenia przepisów ustawy Prezes Urzędu ZP może:
- zawiadomić właściwego rzecznika dyscypliny finansów publicznych o naruszeniu dyscypliny f.p. lub wystąpić z wnioskiem o ukaranie za naruszenie dyscypliny f.p. do właściwej komisji orzekającej,
- nałożyć karę pieniężną (jej wysokość zależy od wartości zamówienia, nakładana w drodze dec. adm.),
- wystąpić do sądu o stwierdzenie nieważności umowy w całości lub w części.
Zob. Zamówienia Publiczne na Forum
Linki sponsorowane
RADCA PRAWNY
Obsługa prawna firm